Tips mot Jet Lag

Noen tips mot jet lag

Å fly fra et kontinent til et annet, og stille klokka frem og tilbake – det byr på noen utfordringer. Jeg er ikke den som sliter mest med jet lag, og kommer meg som regel ganske raskt inn i rutine igjen. Kanskje jeg er heldig, kanskje noen av tipsene hjelper. Det er verdt å teste ut, for det er ikke noe moro å snu om igjen på døgnet.

Jet Lag tips

Still klokka med en gang du lander. Prøv å kom inn i rytmen så snart som mulig. Hvis det betyr at du må holde deg våken noen ekstra timer første kvelden – gjør det.

Lys! Oppsøk dagslys og lys på den tiden av døgnet kroppen skal venne seg til at det er dag, opphold deg i mørkere omgivelser når du skal venne kroppen til at det er kveld.

Råd mot Jet Lag

Spis sunt og godt! Det gagner ingen å glemme å spise eller ikke få i seg bar med mat. Og drikk masse vann, gjerne en god del mer en vanlig.

Begrens kaffen til morgen og formiddag.

Råd mot Jet Lag

Ta deg et deilig bad med Epsom Salt når kvelden nærmer seg. Det virker rensende og beroligende.

Blir du veldig trøtt, kom deg ut! Gå deg en tur, få deg frisk luft! Da føler du deg raskt mye piggere.

Jet Lag Tips

Og er du litt som meg, så har du kanskje litt aromaterapi-oljer og lignende produkter hjemme. De kan du gjerne ta frem nå. Ta frem de oppkvikkende sitrusaktige duftene når du trenger å holde deg våken, og de mer beroligende når kvelden nærmer seg.

Hva pleier du å gjøre når jet lagen sitter i kroppen?

 

9 thoughts on “Tips mot Jet Lag

  • Reply activaor 5. mars 2018 at 16:07

    Thank You so very much for the lovely mini kit !

  • Reply Bitte 24. februar 2018 at 12:52

    Faste! Siste dagen før du drar hjem faster du – og faster på flyet. Så spiser du det måltidet som er naturlig å spise hjemme når du har landet.
    Det er forsket på dette (sendt på BBC) med bla. «racerbilkjørere» som lever av å kjøre konkurranser verden rundt og som nødvendigvis bør være fit for fight i en så farlig gren. Personer som fastet avreisedagen og på flyet, hadde minst jetlag. Dette er bla. fordi at fordøyelsessystemet vårt er det systemet i kroppen vår som trenger mest tid til å omstille seg fra en tidssone til en annen. Jeg er også en stor fan av essential oils for å bedre bla. søvn. Lykke til hjem.

    • Reply Ladybirds Nest 14. mars 2018 at 22:11

      Det var ganske så interssant å høre, det må jeg lese mer om! Kult innspill!

  • Reply Ingrid Devor 23. februar 2018 at 20:26

    Anbefaler mange veldig rolige og gode solhilsner. Unngå «full» praksis og prøv å se om du kan ha litt mindre på plakaten den første uka.
    Generelt gi kroppen god til til å omfavne forandringen.

  • Reply Nanne 22. februar 2018 at 11:05

    Høres deilig ut med ferie, man trenger litt avveksling nå etter en lang vinter (som ennå ikke er helt ferdig). Skal selv til London i påsken, og gleder meg som en unge 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *